Close Menu
Spoed? Bel 06 55 37 00 00 Op spoednummer geen APP/SMS (doorgeschakeld)
Geen spoed? Bel dan tijdens spreekuur
Ma t/m vr van 8.00 - 9.00 uur: 0252-534340

Weten bij vervoeren

 

We zagen toch regelmatig verwondingen ontstaan tijdens vervoer. Hieronder wat dingen die we zagen, leren van anderen is prettiger dan zelf ondervinden.

 

PANIEKSLUITING, VOORDEURTJE DICHT HOUDEN, OP TIJD 112 BELLEN

Een paard kan tijdens het rijden over de voorboom springen. Dat hoeft geen probleem te zijn. Langdurig hangen is echter niet fijn voor zijn ribben. Wat je dan net even moet weten is dat bij de meeste trailers de voorboom vanaf de buitenkant losgemaakt kan worden. Meestal zit aan de buitenkant een ring, een zogenaamde "panieksluiting". Door deze te draaien valt de voorboom naar beneden. Probeer dit een keer als er geen paniek is. Zorg bij jonge of onrustige paarden dat u zeker een ijzeren staaf of iets anders sterks in de buurt heeft liggen, waarmee u de bout weer snel los kunt krijgen.

Is het paard erg in paniek, hou dan het voordeurtje dicht totdat het paard iets gekalmeerd is. In echte blinde paniek wil een paard maar 1 ding en dat is naar buiten. Zo zagen we een keer een Fries die door het voordeurtje naar buiten geworsteld was op de A9. Soms denken paarden dat wat langer stilstaan van de auto betekent dat ze uit gaan stappen. Klimpt een paard echt naar buiten of heeft u grote problemen, bel dan gewoon 112, om te overleggen of u via de vluchtstrook kunt doorrijden.

 

SCHEERMESSEN AAN LAADKLEPPEN

De scheermessen aan de zijkant van de laadklep zorgen soms voor problemen. Het plaatje tussen het handvat en de achterklep, gemaakt om te voorkomen dat de klep tussen de zijschotten van de trailer naar voren klapt, steekt uit. Als de klep op de grond ligt en het paard stapt net langs de zijkant van de klep, functioneren deze als scheermessen. Ze zitten helaas op veel merken trailers. Soms is de wond eenvoudig op te lossen met de hechtset, maar de schade kan ook wat dieper gaan. Beenwonden bij paarden genezen langzamer dan normale wonden, paarden moeten door deze blessure soms langere tijd op rust. Het gebruik van beschermers die goed over de kroonrand (!!!) vallen, is zeker aan te bevelen als uw paard niet nog solide de klep op en af loopt.

 

SLOTBOOMGEBRUIK

In tegenstelling tot de voorboom is de slotboom in de trailer, de stang achter het paard, niet meer verplicht. Het niet (goed) gebruiken van deze stang is onveilig voor degene die de klep van de trailer open- of dichtdoet. Ooit konden we nog net iemand razendsnel onder de klep vandaan trekken, terwijl het paard al het halstertouw brak en dus over de klep ging komen. Let er ook altijd op dat de haakjes goed bevestigd zijn, want een paard kan de balk anders loswurmen.

 

WEER DAT VIADUCT IN AALSMEER..

Spontaan een viaduct waar je duidelijk niet onderdoor kunt is irritant want dan moet je opeens een stuk achteruit. Het viaduct in Aalsmeer, is nog iets gemener. Hier lijk je namelijk wel onderdoor te kunnen. Er is dus al meerdere keren met een paardentrailer tegen aan gereden, omdat hij op het oog hoog genoeg lijkt. Het gevolg is niet altijd desastreus, zo was er ooit een paard dat door het remmen met zijn hoofd naar beneden dook, maar de kap voor de trailer lag er wel af. Dus veel geluk bij ongeluk! Nu er reeds meerdere paardentrailers op stuk vlogen, zou je extra waarschuwingsborden verwachten, maar die staan er dus niet.

 

 

ZELFKNUTSELEN EN TRAILERCONTROLE

Trailercontrole is belangrijk. Het laatste dat je wilt in twee paarden op de A4 met hun achterbenen door de bodem van de rijdende trailer gezakt. Het revalidatietraject lukte wonderbaarlijk, maar heeft heel wat voeten in de aarde gehad. Ga nooit zomaar zelf uw bodem vervangen en let op als u een trailer leent, dat de eigenaar veiligheid niet onderschat. Star u niet blind op de opinie van een zelfknutselaar, het verdient simpelweg de voorkeur een trailer alleen bij vakmensen te laten controleren op veiligheid.